Politisk mål: Øget faglighed

Politisk middel: Lavere krav til lærernes uddannelsesniveau

Det hænger ikke sammen…
Hermed en kraftig opfordring til at genoverveje § 56 i lovforslaget, som svækker kravene til lærerens kompetencer i en række fag.

broken-chain

Undervisningen på de gymnasiale uddannelser har hidtil været båret af, at lærerne har et højt fagligt niveau med afsæt i en 5-årig universitetsuddannelse.
Bemærk at fx Finland, som har gode undervisningsresultater, er meget opmærksomme på, at lærernes uddannelsesniveau er afgørende for elevernes udbytte, hvorfor fx de finske folkeskolelærers  uddannelse prioriteres højere end i Danmark. Med det nye lovforslag går de danske politikere den helt forkerte vej ved at slække på kravet om, at gymnasielærere skal være akademisk uddannet med en 5-årig kandidateksamen bag sig.

§ 56 – Nuværende ordning og ændringsforslag

På de erhvervsgymnasiale uddannelser har der hidtil været mulighed for at kompensere for kravet om en bestået kandidateksamen som betingelse for faglig kompetence for undervisere i erhvervsrelaterede fag mod til gengæld at kræve  mindst to års relevant erhvervserfaring.
I lovteksten § 56 stk. 2 slækkes der på kravet til den faglige kompetence for undervisere i de matematiske og naturvidenskabelige fag, d.v.s. fag som IKKE er erhvervsrelaterede fag (og dermed ikke har krav om mindst to års relevant erhvervserfaring jf. stk. 3). Undervisningen i matematik og naturvidenskab, peger frem mod de lange videregående akademiske uddannelser, hvorfor det vil være en markant svækkelse af det faglige niveau, såfremt denne del af lovforslaget gennemføres.

Mangel på lærere er en udfordring

Det er en udfordring, at der er mangel på lærere i nogle fag fx matematik, men den udfordring MÅ IKKE løses ved at slække på de faglige kompetencer! Vi skal i stedet arbejde i retning af bedre muligheder for videreuddannelser parallelt med ansættelser, så  omskole og videreuddanne af andre faggrupper til et kandidatniveau indenfor beslægtede fag gøres attraktivt. Nye medarbejdergrupper skal naturligvis fortsat honorere de faglige krav, som eksisterer i dag, for at der fortsat leveres undervisning på højt fagligt niveau på de gymnasiale uddannelser.