Flere politikere blander sig nu indirekte i OK18-forhandlingerne(/opgøret), som for mig at se, er blevet et ideologisk opgør om den offentlige sektor.

Det offentlige arbejdsmarked kan IKKE styres som en privat virksomhed, hvor markedsmekanismer gør, at økonomisk overskud er drivkraften (uden overskud lukker virksomheden). Det offentlige arbejdsmarked er politisk styret – befolkningen stiller krav til service og niveau. Det offentlige løser opgaver, som ikke direkte kan prissættes på et marked (og tak for det).

For at sikre (nogenlunde) ligeværdighed mellem det offentlige og private arbejdsmarked, reguleres lønudviklingen gennem den såkaldte reguleringsordningen, som er med til at sikre, at lønudviklingen på det private og det offentlige arbejdsmarked følges ad.

Desværre mener Løhde og Moderniseringsstyrelsen, at denne ordning skal svækkes med den konsekvens. De offentlige ansatte skal IKKE have del i landet økonomiske fremgang, som de selv har været med til at skabe – uacceptabelt og blandt andet derfor nuværende store problemer i forhandlingerne om OK18.

Heldigvis begynder flere politikere nu at røre på sig. De har set at mere er på spil end “blot” den enkelte offentlige ansattes lønniveau.

Læs mere på Altinget: Flere politikere blander sig nu indirekte i OK18-forhandlingerne(/opgøret), som for mig at se, er blevet et ideologisk opgør om den offentlige sektor.

Det offentlige arbejdsmarked kan IKKE styres som en privat virksomhed

Det offentlige arbejdsmarked kan IKKE styres som en privat virksomhed, hvor markedsmekanismer gør, at økonomisk overskud er drivkraften (uden overskud lukker virksomheden). Det offentlige arbejdsmarked er politisk styret – befolkningen stiller krav til service og niveau. Det offentlige løser opgaver, som ikke direkte kan prissættes på et marked (og tak for det).

For at sikre (nogenlunde) ligeværdighed mellem det offentlige og private arbejdsmarked, reguleres lønudviklingen gennem den såkaldte reguleringsordningen, som er med til at sikre, at lønudviklingen på det private og det offentlige arbejdsmarked følges ad.

Desværre mener Løhde og Moderniseringsstyrelsen, at denne ordning skal svækkes med den konsekvens.

De offentlige ansatte skal IKKE have del i landets økonomiske fremgang,  UACCEPTABELT

De offentlige ansatte skal IKKE have del i landets økonomiske fremgang, som de selv har været med til at skabe – uacceptabelt og blandt andet derfor nuværende store problemer i forhandlingerne om OK18

Heldigvis begynder flere politikere nu at røre på sig. De har set at mere er på spil end “blot” den enkelte offentlige ansattes lønniveau.

Læs mere her: Altinget