#OK18 – alvorlig pause pga. lønspørgsmål

 
Lønkrav fra de faglige organisationer er, at der skal aftales en lønudvikling, som sikrer, at de offentlige ansattes procentuelle lønstigningen svarer til de privatansattes.
 
MEN
desværre måtte forligsmanden i går aftes konstatere, at parterne på det kommunale område IKKE kan blive enige om en beregningsmodel – eller rettere grundlaget for beregningen. Præcis samme problematik som (fortsat) findes på statens område, hvor arbejdsgiver (også) meget omhyggeligt har udvalgt et tidspunkt umiddelbart før finanskrisen, som basisår, for at få løndata til at se ud som om, at de offentlige ansatte har haft størst procentuelle lønstigningen.
 
Det er bekymrende, at parterne ikke kan enes om:
– at en sammenligning af lønudviklingen på det private og offentlige område skal være robust.
– at lønudviklingen på det private og offentlige arbejdsmarked skal følges ad.
 
Er denne uenig en pause værd i forhandlingerne? 🙁