Forhandlingerne om en ny overenskomst for de 180.000 ansatte i staten går formentlig nu ind i den afsluttende fase. Det siger de statsansattes topforhandler, formanden for Centralorganisationernes Fællesorganisation, Flemming Vinther, i et indlæg på avisen.dk

Musketereden er stadig intakt – og det forpligter også her i den afsluttende fase:
Der skal findes løsninger på de fælles knaster:
– Lov 409 skal væk
– Frokostpausen skal bevares, dvs. ret til at spise sin mad i arbejdstiden, uden at skulle trækkes 2,5 timer i arbejdstid om ugen
– Bedre lønudvikling til lavtlønsgrupper OG
– Genopretning af reguleringsordningen (dvs. offentlige ansatte skal også have del i det økonomiske opsving, som de privat ansatte – de offentlige ansatte udviste ansvarlighed ved løntilbageholdenhed under finanskrisen, så er del vel også rimeligt at det offentlige arbejdsmarkedet følger med lønudvikling op – og ikke kun ned!!!!
Vi arbejder for en aftale, hvilket altid må være et mål med en overenskomstforhandling, men ærligt så har vi i GL og de andre organisationer forberedt os på konflikt og er klar til at håndtere den situation, hvis slutspillet mislykkedes her i ja snart 11. time…