GL prioriterer i sit arbejde at løsninger findes på den enkelte skole gennem et respektfuldt samarbejde mellem TR (medarbejderne) og ledelsen, fremfor løsninger fundet ved at enten leder eller medarbejdere er “banket på plads” af de centrale partner eller af en dom. Løsninger fundet gennem et respektfuldt samarbejde giver de bedste og mest holdbare løsninger, og påvirker arbejdsklimaet i positiv retning.

Siden den nye arbejdstidsaftale trådte i kraft, har GL været på talrige besøg på skoler for at hjælpe med at finde løsninger lokalt, og det ER heldigvis lykkedes rigtig mange steder!

Vores strategi har været at få landet så mange sager lokalt som muligt og at give denne proces den fornødne tid. Først når vi ikke kan komme længere ad samarbejdsvejen skal GL overveje at bruge det fagretslige system. Det er der, vi er kommet til nu….

… vi må nemlig nu desværre konstatere, at der er 10 skoler (med i alt 80 medlemmer), hvor det IKKE er lykkedes gennem dialog og gentagne invitationer til samarbejde at lande acceptable løsninger for vores medlemmer bl.a. ifm. opgørelse af merarbejde fra sidste skoleår. En enig hovedbestyrelse har derfor valgt at lade sagerne blive behandlet i det fagretslige system. Parallelt med dette prioriteres fortsat vores overordnet strategi med at støtte og styrke skolerne til at finde deres egne løsninger.
GL’s medieindlæg “Arbejdstidsreglerne på GL’s område skal fungere!” (se link nederst) er henvendt bredt til vores sektors interessenter dvs. lederforeninger, UVM, Moderniseringsstyrelsen og GL’s medlemmer. Med indlægget vil vi gøre det klart for alle, hvordan GL ansvarligt har arbejdet for at implementere de nye arbejdstidsaftaler.

I vores kommunikation og opfattelse af vores egen sektor er det vigtigt, at de uløste sager IKKE får lov at skygge for alle de gode løsninger, som er fundet gennem et godt og anerkendende samarbejde mellem TR og ledelse på de alle “gode skoler”.

Vi skal fremadrettet have fokus på at få forbedret samarbejdet med Moderniseringsstyrelsen og Danske Gymnasier. Et af redskaberne til dette er at prioritere de under OK 15 aftalte dialog- og kompetenceudviklingsprojekter.

Medieindlæg kan læses her: http://www.gl.org/loenogans/arbejdstid/Sider/Arbejdstidsreglerne-skal-fungere.aspx

 

Lovbog