Lidt tragikomisk så sidder jeg i Zürich sammen med bestyrelsen for Danske Gymnasier for at blive klogere på uddannelsessystemet i Schweiz, mens regeringen har lagt en bombe under vores nuværende uddannelsessystem i Danmark.

Regeringens diagnose er korrekt:

Der skal gøres noget ved det store frafald på erhvervsuddannelserne og unge skal, uanset om de er til en boglig eller praktisk karrierevej, mødes med gode uddannelsestilbud efter grundskolen.

MEN regeringens medicin minder mest om en tilfældig mixture lavet af Hexia de Trick.

Vær opmærksom på, at regeringen bruger ordet gymnasium om en ny uddannelse, som er langt fra det, alle vi andre forbinder med et gymnasium.

Det er derfor en sandhed med (store) modifikationer, når Tesfaye påstår, at 11 500 flere unge kan komme på gymnasiet. Sandheden er, at FÆRRE fremover kan komme på gymnasiet!

Regeringen vil FJERNE muligheden for at komme på gymnasiet for unge med en karakter på under 6 eller 7 (ikke udmeldt endeligt endnu), hvilket vil ØGE ULIGHEDEN i vores samfund.

Dvs. allerede efter 9. klasse vil regeringen dele de unge i to grupper ud fra deres faglige standpunkt som 14/15-årige.

Data viser, at denne tidlige selektering i forhold til køn, etnicitet og social baggrund vil skævvride optaget til gymnasiet og dermed sidenhed muligheder for en akademisk uddannelse – kan vi være det bekendt?

Derfor er der grund til stor bekymring, hvis man, som jeg, tror på værdien af, at folk fra forskellige dele af samfundet skal bringes sammen for at undgå polarisering og konflikt i et samfund.

Regeringen laver en ny uddannelse, som er for de unge, som gerne vil videre mod en mere erhvervsrettet karriere. Dette tiltage er GODT, MEN desværre oprettes denne uddannelse på bekostning af den nuværende HF-uddannelse. Hvad er grunden til, at man kaster alle de erfaringer og gode resultater, som hf-uddannelsen har, over bord. Hvorfor ikke bygge videre på disse erfaringer?

OPFORDRING (Børne- og Undervisningsministeriet)

Lad os lave forsøg omkring en ny struktur, inde I kaster vores uddannelsessystem og dermed vores unges fremtid ud i et kæmpe eksperiment.

Sporerne fra folkeskolereformen fra 13 skræmmer – måske skulle man denne gang inddrage sektoren i højere grad.

Vi er enige i diagnosen, så lad os gå sammen om at finde den rette behandling, og lad os sammen blive klogere gennem forsøg rundt om i landet, så vi kan finde en god løsning baseret på konkrete erfaringer.

#uddpol