Økomomisk ramme og direkte lønstigning

Den samlede økonomiske ramme for de næste tre år er på 8,1%.

Af den samlede ramme vil lønstigninger være på ca. 6,07% (5,6% fra generelle lønstigninger + 0.47% fra reguleringsordningen).

Jeg skriver “cirka”, da bidrag fra reguleringsordningen *1) først kan beregnes senere, når lønudviklingen på det private og offentlige arbejdsmarked for perioden kendes (se skema nedenfor).

Udmøntning fra reguleringsordningen pr. 1. april 2018 kendes og giver en positivt effekt på 0,33%.

*1): Reguleringsordningen sikrer en balance mellem lønudviklingen på det offentlige og det private arbejdsmarked. Ved OK18 er reguleringsordningen igen blev symmetrisk, da det såkaldte privatlønsværn fra OK15 nu er forhandlet væk.
Ordningen regulerer derfor nu igen ændringer med en faktor 0,8 begge veje.

Eksempel: Stiger lønnen med kr. 100 mere på det private arbejdsmarked end på det statslige, vil løn “automatisk” på statens område blive reguleret op med kr. 80.
Omvendt hvis lønnen på det statslige område stiger med kr. 100  mere end lønnen på det privat område, så vil lønnen reguleres ned med kr. 80.

Puljer til projekter:

Der er afsat 0,53% til projekter i perioden.

Eksempler: Kompetenceudvikling og forhøjelse af ATP-bidrag.

Reststigningen:

Reststigningen fastsættes ved et skøn baseret på det niveau, som den har ligget på i de senere år i gennemsnit. I OK18-perioden er den forventet reststigning sat til 1,5%. Viser det sig, at dette skøn er forkert ved udløb af overenskomstperioden vil der blive kompenceret gennem reguleringsordningen.

Reststigningen (1,5%) plus de de centralt aftalte stigninger (5,6% + 0,47% + 0,53% = 6,60%) giver den (forventede)  økonomiske rammen på 8,10%.

Reststigningen udtrykker således forskellen mellem den aftalte lønudvikling og den lønstigning, som efterfølgende vil kunne aflæses i Danmarks Statistiks lønindeks for vores område (staten).

En del af reststigningen kommer fra den lokale lønudvikling, men kan også skyldes lønglidning, som følge af en ændret aldersprofil og/eller ændringer i sammensætningen af personale i forhold til stillingsniveauer (fx ved en ændring af personalegruppen fra en gruppe med færre fra lavtlønsområder til flere fra højtlønsområder).

Prisudviklingen

Prisudvikling er skønnet til 4,90% i perioden. OK18-resultatet sikrer dermed en reallønsfremgang.

Hvordan dækkes lønstigningerne?

De ved overenskomsten aftalte lønstigninger dækkes gennem en opskrivning af taksametertilskud.

Reststigningen indgår ikke i denne opskrivning, men skal financierers  af midler, når fx en medarbejder med højere løn fratræder og erstattes med en yngre medarbejder med en lavere løn. Lønmidler til at  “reststigningen” er så at sige allerede i systemet.

Skema som viser udmøntning

I skemaet herunder fremgår, hvornår de enkelte lønstigninger gives. Procentsatser tages alle af lønniveau pr. 31. marts 2018 (og kan derfor adderes direkte).

Rammen i CFU-forliget

Skema kan hentes som pdf-fil her: Rammen i CFU